امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 December , 2021
امروز : چهارشنبه, ۱۰ آذر , ۱۴۰۰ - 26 ربيع ثاني 1443
شناسه خبر : 39235
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آذربایجان, آذربایجان شرقی, استان ها, مراغه, ویژه تاریخ انتشار : 18 اکتبر 2021 - 18:20 | 22 بازدید

باید و نبایدهای تغذیه کودکان

۱. پدر و مادر تصمیم می‌گیرند چه خوراکی‌هایی خریده شود. شما تصمیم می‌گیرید چه مواد غذایی و خوراکی‌هایی بخرید و کِی آن‌ها را به بچه‌ها بدهید. شاید سلیقه بچه‌ها با خرید شما در یک راستا نباشد و بیشتر دوست داشته باشند هله‌هوله بخورند؛ اما نگران نباشید. به مرور بچه‌ها عادت می‌کنند از بین چیزهایی که توی […]

باید و نبایدهای تغذیه کودکان

۱پدر و مادر تصمیم می‌گیرند چه خوراکی‌هایی خریده شود.

شما تصمیم می‌گیرید چه مواد غذایی و خوراکی‌هایی بخرید و کِی آن‌ها را به بچه‌ها بدهید. شاید سلیقه بچه‌ها با خرید شما در یک راستا نباشد و بیشتر دوست داشته باشند هله‌هوله بخورند؛ اما نگران نباشید. به مرور بچه‌ها عادت می‌کنند از بین چیزهایی که توی کابینت و یخچال هست انتخاب کنند. با این‌حال، خوراکی مورد علاقه‌شان را هر چند وقت یک بار برایشان بخرید که احساس محرومیت نکنند.
 
۲بچه‌ها از بین خوراکی‌هایی که شما فراهم کرده‌اید انتخاب می‌کنند.

لازم است بچه‌ها فرصت این را داشته باشند که درباره تغذیه خودشان تصمیم بگیرند. برای ایجاد این فرصت، بگذارید بچه‌ها از بین خوراکی‌های مورد تایید شما انتخاب کنند که چی و چه ‌اندازه بخورند
 
۳. «غذایت را تا آخر بخور» نداریم!

اگر بچه گفت سیر شده است، او را مجبور نکنید بقیه غذایش را بخورد. خیلی از پدر و مادرها با روش «غذایت را تا آخر بخور» بزرگ شده‌اند و از روی عادت، همین روش را برای بچه‌هایشان استفاده می‌کنن. در صورتی که این روش باعث می‌شود بچه‌ها نتوانند تشخیص دهند که سیر شده‌اند یا نه. بچه‌هایی که بدنشان را می‌شناسند و متوجه سیر شدن خودشان می‌شوند، پرخوری نمی‌کنند.
 
۴از وقتی بچه‌ها کوچک هستند، در غذایشان تنوع ایجاد کنید.

ذائقه غذایی از ماه‌های اول زندگی شکل می‌‌گیرد؛ پس در خوراک بچه‌ها تنوع ایجاد کنید. ممکن است بچه‌ای غذایی را پس بزند اما چند روز بعد که دوباره همان غذا را   به او می‌دهید، خوشش بیاید. پس شاید لازم باشد غذایی را دو سه بار با فاصله‌های چند روزه به بچه بدهید تا بالاخره آن را بخورد. اگر بچه‌ای غذایی را دوست نداشت، او را مجبور به خوردن نکنید‌.
 
۵غذاهای جدید امتحان کنید.

کی می‌گوید بچه‌ها فقط سوسیس کالباس و پیتزا دوست دارند؟ وقتی می‌روید رستوران بگذارید بچه‌ها منو را ببینند و خودشان انتخاب کنند؛ شاید دقیقا همان غذایی را انتخاب کردند که انتظارش را نداشتید! می‌توانید بعضی وقت‌ها از غذایی که خودتان سفارش داده‌اید هم کمی بدهید بچشند.
 
۶خوراکی، جایزه نیست!

اگر بچه‌ای غذا نمی‌خورد، نباید به بهانه دسر او را وادار به غذا خوردن کنید. اگر بگویید «غذایت را بخور تا بستنی بهت بدم»، باعث می‌شود این باور در بچه شکل بگیرد که دسر از غذا بهتر و خوشمزه‌تر است
 
۷غذا پختن روش ابراز محبت به بچه‌ها نیست!

از غذا به عنوان روش اصلی ابراز محبت استفاده نکنید. وقتی از خوراکی به عنوان پاداش و ابراز محبت استفاده می‌شود، ممکن است بچه‌ها ناخودآگاه برای از بین بردن استرس و حل و فصل 

احساساتشان غذا بخورند و کم کم پرخور شوند. به‌جای غذا، بچه‌ها را بغل کنید و بروید و بهشان توجه کنید.
 
۸الگوی خوبی باشید.
بچه‌ها از شما یاد می‌گیرند. غذای سالم بخورید؛ سر سفره غذا بخورید و هیچ وعده‌ غذایی را جا نیندازید.
 

مترجم: سیده مائده سبط‌ نبی
منبع: kidshealth.org  

راهبردنامه

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.