امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 10 May , 2021
امروز : دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۰ - 29 رمضان 1442
شناسه خبر : 30900
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آذربایجان, آذربایجان شرقی, استان ها, مراغه, ویژه تاریخ انتشار : 04 می 2021 - 1:16 | 9 بازدید |

نور آبی صفحه‌های نمایش الکترونیکی چگونه می‌تواند روی سلامتی ما تاثیر بگذارد؟

وب‌گردی و گشت و گذار در شبک‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون، خواندن گزارش‌کار در لپ‌تاپ و به راحتی می‌توان گفت که اکثر ما زمان زیادی را به خیره شدن به صفحه‌های نمایش می‌گذرانیم و این کار می‌تواند برای سلامت چشم ما مضر باشد. نور آبی چیست؟  نور آبی یکی از چندین رنگ در طیف نور مرئی است. […]

وب‌گردی و گشت و گذار در شبک‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون، خواندن گزارش‌کار در لپ‌تاپ و به راحتی می‌توان گفت که اکثر ما زمان زیادی را به خیره شدن به صفحه‌های نمایش می‌گذرانیم و این کار می‌تواند برای سلامت چشم ما مضر باشد.

نور آبی چیست؟ 

نور آبی یکی از چندین رنگ در طیف نور مرئی است. سایر موارد عبارتند از:
قرمز 
نارنجی 
زرد 
سبز
آبی 
نیلی
بنفش

شاید آن‌ها را با نام اختصاری بشناسید. این رنگ‌ها با هم نور سفیدی از تابش نورخورشید  ایجاد می‌کنند. لامپ‌های فلورسنت و ال.ای.دی ‌ها نیز نور آبی ‌دارند.

هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و سطح انرژی متفاوتی است. نور آبی دارای طول موج کوتاه‌تر و انرژی بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر است. برخی تحقیقات ارتباط بین آسیب چشم و نور آبی موج کوتاه با طول موج بین ۴۱۵ تا ۴۵۵ نانومتر را نشان می‌دهد. بیشتر نور ال.ای.دی‌های مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند، تلویزیون و تبلت دارای طول موج بین ۴۰۰ تا ۴۹۰ نانومتر است.

نور آبی در مقادیر زیاد و چشم‌ها،  نور پرانرژی خورشید مانند اشعه ماوراء‌بنفش و نور آبی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری چشم را افزایش دهد. این نگرانی در مضر بودن نور آبی صفحه‌های دیجیتالی نیز موجود است و تحقیقات بیشتری برای آن لازم است. کارشناسان فکر می‌کنند خستگی چشم ابزار دیجیتال یا سندرم بینایی در رایانه حدود ۵۰ درصد از کاربران رایانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آن شامل خشکی چشم، تحریک و تاری‌دید است.

نور آبی همچنین ممکن است به شبکیه چشم آسیب برساند که به آن سمیت نوری گفته می‌شود. میزان آسیب به طول موج و زمان قرار گرفتن در معرض نور بستگی دارد. مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد حتی قرار گرفتن کوتاه مدت(چند دقیقه تا چند ساعت) ممکن است مضر باشد. نشان داده شده که وجود یک فیلتر که ۹۴ درصد نور آبی را حذف می‌کند، آسیب را کاهش می‌دهد.

شواهدی موجود است که نور آبی می‌تواند منجر به تغییرات دائمی در بینایی شود. تقریباً همه نورهای آبی مستقیماً از پشت شبکیه عبور می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نور آبی ممکن است خطر تخریب ماکولا، بیماری شبکیه را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است منجر به تخریب ماکولاء مربوط به سن یا استفاده از دستگاه‌های کوچک پیشرفته شود. مطالعه‌ای نشان داد که نور آبی باعث آزاد شدن مولکول‌های سمی در سلول‌های گیرنده نور و منجر به آسیب می‌شود.

نور آبی و خواب

 زمان تماشای فیلم به ویژه در شب، با کم‌خوابی ارتباط دارد. نور آبی دستگاه‌های الکترونیکی با چرخه خواب ارتباط عکس دارد و این سیگنال را به مغز نشان می‌دهد که باید تا مدت زمانی را  بیدار بماند. در مطالعه‌ای، ۲ ساعت بودن در معرض نور آبی شب‌ها، موجب آزاد شدن یا متوقف شدن ترشح هورمون خواب و ملاتونین می‌‌شود. دستگاه‌های دیجیتال خود را حداقل۳ ساعت قبل خواب خاموش کنید.

نور آبی و سرطان 

قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که در شیفت شب، کار می‌کنند بیشتر در معرض خطر سرطان‌ پستان، پروستات و روده‌بزرگ هستند.

نور آبی و کودکان 

چشم کودکان مانند افراد بزرگسال نور آبی را فیلتر نمی‌کند. مقدار زیاد نور صفحه نمایش دستگاه‌ها ممکن است احتمال ابتلا به بیش‌فعالی، چاقی و نابینایی را افزایش دهد. در شب ممکن است موجب شود تا بدن کودکان ملاتونین را حتی با سرعت بیشتری نسبت به بدن سایر افراد آزاد کند. برای محافظت از چشم  کودکان، زمان تماشا را محدود کنید و از آنها بخواهید حداقل نیم ساعت قبل خواب همه وسایل الکترونیکی، از جمله وسایل بازی دستی را کنار بگذارند.

نور آبی و سلامت روان 

نور آبی با علائم افسردگی در مطالعه بر روی حیوانات مرتبط بود اما قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول روز ممکن است نتیجه عکس بدهد. برای درمان اختلال عاطفی فصلی نیز استفاده شده است. این نوعی افسردگی مربوط به تغییر فصل است. تحقیقات نشان می‌دهد ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آبی در صبح به کاهش علائم افسردگی فصلی کمک می‌کند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع  webmd

راهبردنامه

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.